Friday, March 14, 2014

Rahmat Mendahului

Pertamanya , mari kita memanjatkan setinggi syukur dan terima kasih kepada Allah yang telah memberi kita peluang & kesempatan masa dan pelbagai nikmat yang lain sehingga saat ini. Memang dalam hidup kita ini banyak nikmat yang kita dapat , nikmat kesihatan , nikmat kejayaan dalam pelajaran , kerjaya dan pelbagai lagi. Alhamdulillah tetapi di antara banyaknya nikmat ini , ada satu nikmat yang kita perlu betul-betul hargai iaitu nikmat diberi umur untuk terus hidup. Selagi umur kita masih lagi berjalan , selagi itulah kita boleh melakukan apa jua yang kita kehendaki.
Ada manusia yang hidupnya dipenuhi dengan mencari kehebatan dan ketinggian namun ada juga yang mengisi hidup sehariannya mencari kehinaan yang berterusan.
Namun yang pasti , apa yang kita kejar dan isi di dunia ini pasti kita tuai di akhirat nanti.

'Dunia ladang akhirat'
Jika di dunia ini , tempat kita menanam benih-benih yang baik , cantik , sihat , di akhirat nanti kita akan dapat buah-buah yang sedap dan cantik namun jika di dunia ini , tempat kita menanam benih-benih yang rosak , di akhirat nanti kita akan tuai buah-buah yang rosak dan busuk.Tiada guna dan tidak bernilai langsung.

Suatu hakikat yang kita perlu sedar bersama ,
Setiap umur yang berjalan inilah saat-saat yang berharga kerana inilah penanda kehidupan kita akan bergerak meninggalkan masa silam kita.
Dalam perjalanan hidup ini , ada yang bergembira dengan masa silamnya.
Ada juga yang menyesali  masa silamnnya yang penuh kehinaan dan dosa dengan rasa putus asa dan kegelisahan.
Tetapi , jika kita benar-benar mengenali Allah SWT , kita dapat merasakan sebaliknya.

Kata Syeikh Ibnu Ata'illah :
"Sesiapa yang benar-benar mengenal Allah akan berasa kecil dosanya apabila dibandingkan dengan keluasan rahmat-Nya" 

Kata Imam Al-Ghazali pula , 
'Aku hidup pagi ini kerana banyaknya dosa aku semalam , lalu Allah bagi kesempatan dan peluang untuk aku bertaubat'

Anas bin Malik berkata , 
"Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda ," Allah SWT berfirman ,
" Wahai anak cucu Adam , sesungguhnya selama mana engkau berdoa dan mengharap kepada-Ku , niscaya Aku ampuni segala dosa-dosa yang ada padamu dan Aku tidak memedulikannya,Wahai anak cucu Adam , jika dosa-dosamu telah mencapai awan di langit , kemudian engkau meminta ampunan-Ku , niscaya Aku mengampunimu dan Aku tidak akan memedulikannya.Wahai anak cucu Adam , sekiranya engkau mendatangi-Ku dengan membawa kesalahan sebesar isi dunia , kemudian engkau menghadap-Ku

( meninggal dunia ) tanpa mempersekutukan Aku dengan apa pun , sungguh Aku akan memberimu ampunan sebesar dunia dan seisinya."
( Hadis 42 dari Hadis 40 Imam Nawawi , Riwayat at-Tarmizi )

Moga kehidupan kita yang masih berbaki ini dapat kita manfaatkan sebaik mungkin.
Masa kepulangan kita tidak pasti bila dan bagaimana.
Yang pastinya , kita akan balik berjumpa Allah SWT.
InshaAllah , selagi kita diberi nafas untuk terus hidup , selagi itulah , harapan tetap ada.


1 comment:

Copyright by Satu Pilihan

Related Posts with Thumbnails