Sunday, December 12, 2010

Perhimpunan Pagi

Masa                     : 16 / 6 / 2003 , 8 pagi
Pengerusi Majlis    :  Husni
Qari Pagi ni           :  -
Penyampai             : Almarhum Ustaz Dahlan Bin Mohd Zain

1. Hutang dengan ALLAH akan dibayar dengan menta'ati ALLAH
2. Niat ikhlas dalam ibadah
3. Akal adalah nikmat manusia yang terbesar daripada haiwan
4. Kehidupan masyarakat sekarang tidak mengikut ALLAH
5. Perlu menjaga kebersihan kerana ALLAH menyayangi kebersihan
6. Menolong musuh ALLAH adalah haram
7. Musuh Islam sekarang adalah Amerika dan Yahudi
8. Kekalahan umat Islam adalah kerana keruntuhan akhalak Islam
9. Umat Islam kurang kekuatan
10.Perlu membina kekuatan sebenar ( iman )

Saturday, December 11, 2010

Doa


Suatu petang , satu peristiwa telah berlaku.
" Ahmad , ada member kita accident , petang tadi " ujar Ali
" Sapa ?  " Ahmad bertanya dengan terkejut.
" Karim dengan Saiful, diorang naik motor , on the way nak pi Salak Tinggi " Ali menjelaskan lagi.
" Sekarang diorang ada kat mana ? " Ahmad bertanya lagi.
" Diorang ada kat Hospital Putrajaya dah sekarang , nak pi sana ka , Ahmad ? " Ali meneruskan perbualan.
" Boleh jugak tu , japgi lepas maghrib aku pi dengan ko , Ali   , boleh? " Ahmad menyuarakan keinginan.
" Boleh - boleh , jom " Ali menyudahkan sembang petang itu.

Thursday, December 9, 2010

Perhimpunan

Masa                     : 9 / 6 / 2003 , 8 pagi
Pengerusi Majlis     : Mughirah Syukbah Mustafa Kamil
Qari Pagi ni            : Saifuddin Bin Abbas
Penyampai             : Ustaz Abdul Hadi Bin Osman


1. ALLAH berjanji akan mengangkat orang - orang yang beriman dan berilmu
2. Ilmu perlu dipergunakan
3. Rasulullah berbangga mempunyai umat yang baik dari segi semua sgi
4. Perlu berfikir mengikut syara'
5. Dusta pintu perangkap syaitan

Wednesday, December 8, 2010

Jumpa

Hari ini , segala puji bagi ALLAH dikuatkan kembali untuk berkongsi segala apa yang tersisa dalam diri ni..
Setelah sudah lama mencari  , akhirnya ketemu juga buku - buku catatan lama apa yang dapat di MATRI dulu...jadi peluang untuk berkongsi lagi banyak dan panjang..inshaALLAH..


Masa           : 25 / 5 / 2003 , Lepas Isya'
Penyampai   : Ustaz Abdul Karim Hashim
Tajuk           : Amalan membaca Al-Quran


1. Menjaga Islam tidak begitu berat
2. Perlu yakin bahawa ALLAH yang menentukan segala - galanya
3. Jangan ada sikap tidak suka kepada Al-Quran
4. Setiap hari sekurang - kurangnya 1 muka Al-Quran
5. Perlu ada sifat menyayangi Al-Quran
6. Al-Quran juga cara untuk kenal ALLAH
7. Tiada sebarang kebatilan kepada Al-Quran
8. Al-Quran tanda kebesaran ALLAH
9. Fardhu dan wahyu ALLAH tidak pernah salah


Diharapkan dengan perkongsian ni , kita dapat 'saham akhirat' bersama..

 ' You will get better what you share with others '

Sunday, July 18, 2010

Haram Pakai Jersi Lambang Salib

Haram pakai jersi lambang salib




KUALA LUMPUR – Pemakaian jersi bola sepak atau sebarang pakaian yang memiliki lambang salib, jenama arak dan imej syaitan adalah haram hukumnya dan boleh menjurus kepada perbuatan syirik.
Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadot berkata, perkara tersebut ditegah oleh Islam dan perbuatan mengabaikan hukum yang sudah jelas boleh membawa umat Islam ke arah syirik.
Beliau berkata, memakai baju seperti itu walau apapun alasannya menunjukkan umat Islam seolah-olah mengagung-agungkan dan memuliakan lambang agama lain.
“Semua mengetahui hukum ini dengan jelas, ia adalah haram dan jangan beri alasan untuk menghalalkan perkara tersebut.
“Dalam hal ini, Islam tidak ada kompromi sama ada ia dibuat atas nama hiburan, fesyen mahupun sukan,” ujarnya ketika dihubungi Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Thursday, June 10, 2010

( Soal Jawab ) Ikan Keli

Soalan : 
Saya penggemar ikan keli . Banyak ikan keli yang diternak diberi makan najis sehingga ada yang mengatakan hukum memakan ikan tersebut adalah haram dan ada juga yang mengatakan makruh . Apakah pendapat ulama dalam kes ini?



Jawapan : 
Haiwan yang menjadikan najis sebagai makanan asasinya disebut sebagai jallalah . Ulama berbeza pendapat dalam meletakkan takrif  jallalah . Ulama Maliki , Syafi'i dan Hanbali berpendapat maksud jallalah ialah binatang yang selalunya menjadikan najis sebagai makanannya tetapi turut makan makanan lain.
Para ulama Hanafi , Syafi'i , Imam Malik sendiri dan Imam Ahmad di dalam salah suatu pendapatnya mengatakan bahawa hukumnya adalah makruh untuk dimakan. Manakala para ulama Hanbali mengharamkan daging jallalah untuk dimakan.
At- Tarmizi meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W melarang seseorang daripada memakan daging jallalah termasuk susunya. Para ulama Hanbali mengambil berdasarkan hadis zahir dan meletakkan setiap larangan membawa maksud haram. Manakala ulama lain meletakkan bahawa larangan di sini bukanlah haram secara mutlak , malah ianya hanya menunjukkan larangan yang membawa maksud makruh.
Walaubagaimanapun , ulama meletakkan tempoh tertentu untuk membersihkan jallalah ini dengan memberikan makanan yang baik dan bukan najis kepada jallalah ini. 
Menurut para ulama Syafi'i , binatang seperti ayam perlu dikuarantikan selama tiga hari , kambing pula selama tujuh hari , unta dan lembu perlu dikuarantinkan selama 40 hari. 
Dalam masalah ikan keli pula  , tempoh kuarantinnya sama seperti ayam iaitu 3 hari dan dalam tempoh tersebut ikan perlulah diberi makan dengan makanan yang bukan najis.
Sumber - ( Solusi , Isu 15 , Soal Jawab Fiqah ) 
Berikut adalah fatwa kebangsaan mengenai perkara ini

Thursday, June 3, 2010

Ikan Keli

Info
Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal


Haram
  • Kepala berbentuk ‘V’
  • Bentuk badan mirip torpedo
  • Badan berwarna hitam berkilat
  • Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
  • Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
  • Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak

Halal
  • Kepala berbentuk ‘U’
  • Bentuk badan tirus
  • Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
  • Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
  • Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
  • Digoreng tidak meletup
Sumber  : wan2day

Wednesday, June 2, 2010

Palestin Mode!!


" Barangsiapa yang tidak mengambil berat urusan umat Islam , maka dia bukanlah dari golongan mereka "
  ( Al - Hadith )

Takkan dengar dan tengok...

 
Teruskan doa untuk mereka..Palestin!!

                            



Saturday, May 15, 2010

Masjid...Surau??Bila??



Inilah realitinya..kita??

" Jangan kita beratkan atau tangguhkan langkahan ke rumah Allah  kerana rahmat dan ketenangan dari  ALLAH sentiasa menunggu "

Wednesday, May 5, 2010

Jom Gegar Stadium Melawati Shah Alam!!


* Persembahan :
  - Parkour 
  - Nasyid : Shoutul Harakah ( Indonesia )
  - Dan banyak lagi...

* Masuk free

Talian Hayat

Lebih daripada 1.5 juta orang penduduk Gaza meneruskan kehidupan seharian mereka dalam keadaan serba
kesempitan dan kekangan akibat sekatan berterusan yang dikenakan oleh rejim Aparthied Zionis Israel dan sekutunya.
Sekatan yang dikenakan sejak bermulanya Intifadah Al Aqsa pada bulan November 2000 berterusan sehingga ke saat ini, di mana rakyat Gaza dihalang daripada mendapatkan hak asas kemanusiaan ‐ kebebasan untuk bergerak, mendapatkan pendidikan, bekalan makanan dan air ‐ dan mereka diasingkan sama sekali dari dunia luar.
Israel menghina dunia dengan melanggar Konvensyen Geneva dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa apabila terus membina Tembok Kematian, mengurung Palestin dengan tembok batu setinggi dari 8 hingga 15 meter. Tidak cukup dengan kurungan itu, kerajaan Mesir juga bertindak membina Tembok Besi bagi menutup
sebarang laluan di sepanjang sempadan Gaza‐ Mesir. Serangan brutal Zionis Israel ke atas Gaza dari 27 Disember 2008 hingga 18 Januari 2009 sama sekali meranapkan kehidupan di Gaza. Rumah kediaman, sekolah, masjid, universiti, hospital, kilang‐kilang, jalanraya, malahan apa sahaja yang diperlukan untuk kehidupan dirosakkan atau dimusnahkan. Setelah dimusnahkan sedemikian rupa, mereka dihalang dari
mendapat bantuan luar, disekat dari turun ke laut, dan diserang hampir setiap hari… dapatkah kita bayangkan kehidupan seperti itu?

Thursday, April 22, 2010

Hari Ini



" Umat Islam hari ini benar-benar berada di persimpangan jalan. Islam dengan berbagai perisa dan pewarna telah menyelubungi kehidupan mereka hingga mereka menjadi keliru dalam memilih jalan hidup yang lurus; mereka gagal memilih watak-watak atau keperibadian (syakhsiyah) sebagaimana yang dikehendaki Allah SWT."




Monday, April 12, 2010

Imam Muda


Majlis pelancaran Imam Muda di Palace of The Golden Horses pada 11 Mac lalu.
SETELAH mencipta sejarah penyiaran, menjadi saluran TV pertama di rantau ini dengan siaran berita secara langsung dari Kota Suci Mekah sepanjang musim Haji tahun lalu, kini saluran gaya hidup Islam, Astro Oasis (saluran 106) terus mengorak langkah apabila menghasilkan sebuah lagi program memecah tradisi dengan rancangan terbaru Imam Muda!
Imam Muda adalah sebuah program siri pencarian tentang sekumpulan remaja lelaki Islam yang dihasilkan oleh Astro dengan bantuan dan kerjasama Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) bertujuan untuk mencari Imam Muda yang terbaik di Malaysia.
Individu yang terpilih bakal dihimpunkan di sebuah asrama selama tiga bulan bagi mempelajari dan memahami tentang hal-hal keagamaan dan kepimpinan Islam dari tokoh-tokoh ugama serta pendakwah dan pemimpin Islam terkemuka yang bertauliah dan berpengalaman.
Bakal imam-imam muda ini akan menjalani dan mengikuti jadual ketat, peraturan agama, tugas rutin dan pemahaman khusus mengenai tugas-tugas seorang Imam, pemimpin keluarga dan selaku pemimpin masyarakat setempat.

Tuesday, March 30, 2010

Pembawa Kebenaran


“Kalau engkau terasa pelik dan ganjil tentang azab sengsara yang kamu tempuhi itu ketika kejalan Allah maka percayalah itulah jalanNya. Inilah sistem dan sunnah Allah untuk sekelian hambaNya yang beriman denganNya, percayalah bahawa mereka yang terdahulu pernah dicakar-cakar badan mereka dengan penyakar besi, tetapi keimanan mereka tetap tidak berganjak.” 
Al - Hadith

( Ramadhan Al - Buti , Fiqh Al - Sirah ) 

Sebelum terlambat....



" Katakanlah, Hai hamba-hambaKu yang melampui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang "

Az - Zumar : 53 


“ Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan. ‘Sesungguhnya saya bertaubat sekarang” 

An-Nisa : 18

 " Barangsiapa bertaubat sebelum matahri terbit dari tempat tenggelamnya, maka Allah menerima taubatnya” 

Hadits Riwayat Muslim (Adz-Dzikir wa Ad-Du’a)

Ya ALLAH terima lah taubatku kerana aku tahu azab Mu amatlah pedih..sesungguhnya Engkau Yang Maha Menerima Taubat lagi Maha Penyayang...

Wednesday, March 10, 2010

Ya Rasulullah S.A.W !!

Rasullulah Makan Bersama Aisyah

Rasulullah s.a.w dan Aisyah sering makan bersama bahkan berkongsi satu pinggan yang sama . Aisyah pernah meriwayatkan " Suatu hari , aku makan bersama Rasulullah . Tiba - tiba Umar Al - Khattab melintas dan Baginda memanggilnya makan bersama kami . Kadang - kala tanganku menyentuh jari baginda."
( Riwayat Bukhari , al-Nasa'i dan Al Tabrani )

Aisyah juga pernah meriwayatkan bahawa beliau meminum minuman lalu memberikannya kepada Rasulullah s.a.w. Baginda kemudian minum dari gelas yang sama , dengan meletakkan mulutnya di tempat bekas mulutnya di tempat bekas mulut Aisyah .
( Riwayat Muslim , Abu Daud , al-Nasa' dan Ibn Majah )

Monday, March 1, 2010

Belajar Dari Al - Baqarah



" Dan mohonlah pertolongan ( kepada Allah ) dengan solat dan sabar . Dan ( solat ) itu sungguh berat , kecuali bagi orang yang khusyuk , iaitu mereka yang yakin , bahawa mereka akan menemui tuhannya , dan bahawa mereka akan kembali kepada - Nya "  Al-Baqarah 45-46


Setiap hari kita pasti akan mendapat masalah dan ujian , tetapi bagaimana kita menghadapinya??
Di sini , saya kongsikan sebuah ingatan dari Allah S.W.T yang menunjukkan yang Allah amat sayang dan kasihkan setiap hambanya sehingga menunjukkan jalan keluar kepada apa jua masalah yang dihadapi..sebesar-besar hingga sekecil-kecil masalah..
Allah telah beritahu kepada kita bahawa dalam apa jua kerja kita , yang sememangnya kita mengharapkan kerja kita itu adalah yang terbaik(hasil yang baik)..
mintaklah pertolongan dengan secara yakinnya daripada - Nya dengan SOLAT dan SABAR..
Inilah cara yang Allah S.W.T telah beritahu kita..


Mintak tolong dengan solat & sabar ??
Kita ini amat fakir ( amat-amat memerlukan ) kepada kekuasan dan kebijaksanaan Allah S.W.T kerana dalam solatlah kita akan rasa dekatnya diri kita dengan Allah S.W.T..tetapi dengan syarat kita mesti cuba untuk mendapatkan khusyuk dalam solat..bagaimana khusyuk dalam solat?Dengan kita rasa bahawa yang kita akan kembali bertemu dengan Allah S.W.T


Dengan sabar , kita mesti merasakan bahawa apa jua yang berlaku datang dan sudah dtentukan oleh Allah S.W.T kepada kita..tidak mengira baik ataupun yang buruk kerana ujian yang baik ( kemewahan , kebijaksanaan , pangkat , sempurna @ sihat tubuh badan ) @ yang buruk ( sakit , miskin ) sememangnya akan menguji kita ( semakin dekat @ semakin jauh dengan Allah S.W.T )
Kita redha dengannya...


Kadang-kadang banyak masalah yang kita hadapi tak selesai-selesai sehingga hari ini..
Maka terpulanglah kepada kita apakah kita akan menggunakan peluang ini sebaik mungkin...
Mintaklah pertolongan Allah S.W.T dengan solat dan sabar!!!



Thursday, February 11, 2010

Wednesday, February 10, 2010

Dunia Hati

 

" Berapa ramai manusia hari ini menjadi hamba kemasyhuran  hamba dunia dan hamba nafsu yang penuh dengan tipu daya? Sedarlah , dunia adalah medan untuk mencari cinta Kekasih dan akhirat saat menemui Kekasih "

Hidup Sebagai Peminjam

Monday, February 8, 2010

Usia

 
Usia tidak tunggu sesiapa


" Hakikatnya , semakin meningkatnya usia kita , semakin dekat diri kita dengan kematian , semakin diri kita dengan kematian , makin dekatlah diri kita kepada Allah S.W.T. Melupakan mati adalah kematian jiwa manakala mengingatinya adalah kehidupan yang sebenar. Mengingati kematian tidak menjadikan kita cetek pemikiran atau pendek aqal bahkan kita dapat menghayati keluasan kehidupan "

Sunday, February 7, 2010

Futsal @ Miat

Barisan pemain

Alhamdulillah..
Pagi tadi bermula pukul 9 pagi hingga 1030 pagi , saya diberi rezeki untuk bermain futsal di Meracipta Futsal , Salak Tinggi.
Pemain yang terlibat :
  • Luqman Rejab
  • Syahir Osman
  • Zuhdi Sanusi
  • Amirul ( Yo)
  • Hazim
  • Radhi 
  • Hafizuddin
  • Afifi
  • P.cik Kasrol 
  • En. Shahrul
  • Akmal ( KUIS )
  • Amir ( KUIS )
  • Osman
  • Zulhafiz
  • Fathi Nadzir
 Riadah yang dianjurkan Majlis Ilmu Siswa ( MISI ) mengambil masa 1 jam yang amat memenatkan.
Tiada pertukaran yang dibenarkan  ( tidak cukup pemain ).
Setelah 1 jam bermandi peluh , futsal ini disudahi sesi berkenalan ringkas dan penyampaian oleh P.cik Kasrol.


Penyampaian P.cik Kasrol

Moga-moga riadah futsal ini dapat diteruskan kerana bagi saya inilah salah satu cara untuk kita mengenali lebih mendalam seseorang dan menanam kembali ikatan ukhwah dengan lebih mendalam lagi..InsyaALLAH...

" Sesungguhnya Allah Lebih Menyukai Muslim yang Kuat Berbanding Muslim yang Lemah"


Peringatan Dari Al-Zalzalah 2

Sambungan ayat 4-8

 Firman Allah dalam ayat empat pula, menceritakan bahawa bumi akan menceritakan beritanya iaitu apa yang disaksikan olehnya terhadap gelagat manusia sepanjang mereka hidup.
Nabi s.a.w juga ada memberitahu kita bahawa setiap kelakuan baik lelaki mahupun perempuan dilihat malah disaksikan oleh bumi dan akan didedahkan pada hari akhirat kelak.
Walaupun bumi tidak mempunyai mata dan lidah untuk berbicara , tetapi ini adalah perintah Allah s.w.t yang jelas berdasarkan ayat kelima. 
Kemudian , firman Allah s.w.t ini mengambarkan manusia keluar dari kubur masing-masing secara terpisah antara satu sama lain. Ketika inilah ditentukan , golongan yang bahagia akan diiringi ke syurga , sedangkan yang sengsara akan dihumban ke dalam neraka. Na'uzubillah minzalik.
Kekuasaan Allah s.w.t tiada tandingan

Ketika dibangkitkan dari kubur , manusia akan diperlihatkan segala setiap sesuatu balasan amalan yang dilakukan semasa di dunia dahulu , samada kebaikan ataupun kejahatan.
Penutup kepada surah Al-Zalzalah ini dalam ayat tujuh dan lapan , Allah s.w.t memberitahu setiap manusia akan kepentingan dan keseriusan  peristiwa hisab. 
Sebesar-besar amalan kita mahupun sekecil - kecil amalan kita pasti ada balasannya. Inilah janji Allah s.w.t.
Baik dibalas dengan syurga Allah , kejahatan dibalas dengan neraka Allah. Na'uzubillah minzalik.
Maka , sementara ada peluang di dunia ini , gunalah segala peluang kebaikan untuk mendapat balasan syurga kelak!! 
 

Saturday, February 6, 2010

Dunia Ladang Akhirat

 
" Kehidupan dunia tidak lebih dari satu persinggahan yang terlalu sementara tetapi dirasakan lama apabila jiwa terleka dan terpegun dengan keindahan dunia yang penuh kepalsuan.Segala kemewahan akan ditinggalkan dan segala keseronokan akan sirna akhirnya , yang tinggal hanyalah kenangan yang semakin hari semakin pudar ditelan masa. Dunia tidak sepatutnya menjadi penentu kepada kesedihan dan kegembiraan kerana sifat kepalsuan dan kesementaraannya.Teguhkan hati dalam menyiapkan ' tanaman ' untuk dituai hasilnya di akhirat kelak ! "

Peringatan Dari Al-Zalzalah

" Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan yang dahsyat , 
" Dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat ( yang dikandungnya ) ,
" Dan manusia bertanya , ' Apa yang terjadi pada bumi ini?? ' ,

 
Sungguh indah, kemudiannya?
" Pada hari itu , bumi menyampaikan beritanya ,
" Kerana Tuhanmu telah memerintah ( yang demikian itu ) padanya , 
" Pada hari itu , manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan berkelompok - kelompok , untuk diperlihatkan 
   keadaan mereka ( balasan ) semua perbuatannya , 
" Maka barangsiapa megerjakan kebaikan walaupun sebesar zarrah , nesacaya dia akan melihat (balasan)nya,
" Dan barangsiapa mengerjakan kebaikan walaupun sebesar  zarrah , nescaya dia akan melihat ( balasan ) nya".

Friday, February 5, 2010

Al-Kisah

Pada suatu hari , seorang peniaga Arab yang sombong sedang berjalan - jalan menaiki untanya yang amat mahal harganya. Dia bersiar - siar melalui sebuah bandar sambil mempamerkan barang perhiasan dan jubahnya yang mahal. Sedang dia bersiar - siar , tiba-tiba , sekumpulan tentera berkuda lalu dengan laju dan melanggar dengannya . Dia terjatuh tersungkur.

 

Kemudian , dalam keadaan jatuh itu , datang seorang tukang sapu untuk membantu. 
' Ah , tuan sudah jatuh !' kata tukang sapu
" Aku tidak jatuh , hanya jubahku yang jatuh "
' Tapi tuan benar- benar jatuh ' balas tukang sapu itu.

Thursday, February 4, 2010

Perhimpunan Perdana Palestin 2010

 

 Jom!!

Seni Manusia

          
" Sungguh hebat hasil ciptaan manusia tetapi pernahkah kita membandingkannya dengan keajaiban & kehebatan ciptaan Yang Maha Pencipta apatah lagi menghargainya walaupun sesedut oksigen "

Selamat Datang!!



Assalamualaikum. w.b.t
Segala puji bagi Allah dengan izin-Nya
Dapat juga saya mempersiapkan blog ini..
Semoga blog ini bermanfaat kepada saya dan anda!!

Copyright by Satu Pilihan

Related Posts with Thumbnails