Sunday, April 7, 2013

Cinta Luarbiasa


Tawanan yang diarak pun sampai ke tempat pembunuhan yang ditentukan.Sa'id bin Amir al-Jumahiy berdiri dengan tubunhya yang sasa di hadapan Khubaib.Ketika itu , beliau sedang diheret ke kayu berpalang.Said mendengar suaranya yang tenang dan utuh di celah-celah pekikan kaum wanitadan kanak-kanak , dia berkata: " Bolehkan kamu tinggalkan saya rukuk dua kali solat sebelum saya mati.."

Kemudian beliau melihat Khubaib menghadap kiblat lalu menunaikan solat dua rakaat.Alangkah menarik dan sempurnanya solat dua rakaat yang ditunaikan.

Setelah selesai , beliau melihat Khubaib menghadap pembesar sambil berkata : "Demi Allah! Jika tidak kerana kamu beranggapan bahawa saya memanjangkan solat kerana takut mati , nescaya saya memanjangkan solat saya."

Kemudian , beliau melihat dengan kedua mata kepalanya , mereka memotong anggota badan Khubaib yang masih hidup. Mereka mengerat satu demi satu sambil berkata : "Adakah kamu suka jika Muhammad menggantikan tempatmu dan kamu selamat?"

Khubaib berkata dengan darah berlumuran di seluruh tubuhnya : "Demi Allah! Saya tidak rela sekiranya saya selamat duduk bersama isteri dan anak-anak , sedang Muhammad dicucuk duri."

Orang ramai mengangkat tangan sambil menjerit : "Bunuh dia...bunuh dia..."

Sa'id bin 'Amir melihat Khubaib yang terikat di kayu berpalang mendongakkan wajahnya ke langit sambil berkata : " Wahai Allah , hitunglah bilangan mereka , hancur leburkanlah mereka dan jangan Engkau biarkan mereka walaupun seorang."

Kemudian beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir.Pada tubuhnya tidak terkira berapakah tetakan pedang dan tusukan lembing yang menghujaninya.

( Petikan kisah Sa'id bin Amir al-Jumahiy , 65 Gambaran Kehidupan Sahabat , Dr Abdul Rahman Ra'fat al-Basha ) 

No comments:

Post a Comment

Copyright by Satu Pilihan

Related Posts with Thumbnails