Sunday, April 14, 2013

Tanpa Agama & Iman


Individu tanpa agama dan keimanan , 
Laksana sehelai bulu yang diterbangkan oleh hembusan angin , yang tentunya tidak akan tetap pada suatu keadaan dan tidak akan mengetahui arah tertentu serta tidak akan menetap pada suatu tempat.

Individu tanpa agama dan keimanan , 
Laksana manusia yang tidak ada nilainya dan akarnya , manusia yang selalu bingung dan ragu-ragu yang tidak mengetahui hakikat dirinya dan rahsia wujudnya , tidak mengetahui siapa gerangan yang memakaikan pakaian hidup ini dan kenapa dipakaikan kepadanya serta kenapa pulak kelak dilepas dari dirinya pada suatu ketika nanti.

Individu tanpa agama dan keimanan , 
Adalah binatang yang buas dan jahat , yang sentiasa menerkam. Dalam hal ini , kebudayaan dan undang-undang tidak sanggup sama sekali membatasi kejahatannya atau mempertumpul kuku-kuku cengkamannya.

Masyarakat tanpa agama dan keimanan , 
Adalah masyarakat hutan , walaupun padanya bersinar-sinar tanda-tanda kemajuan 
( kehidupan ) adalah bagi si kuat dan si kejam , bukan bagi si utama dan si taqwa ; masyarakat yang rosak binasa dan celaka , meskipun mewah dengan serbaneka kenikmatan dan kemewahan , masyarakat yang rendah dan murah kerana tujuan penghuninya hanya tertuju untuk memuaskan nafsu-nafsu syahwat dan perutnya semata  , mereka bersenang-senang dan mereka makan sepertimana binatang-binatang makan.


( Iman & Kehidupan , Dr Yusuf Al-Qordhowi ) 

No comments:

Post a Comment

Copyright by Satu Pilihan

Related Posts with Thumbnails